Jak se stravuji v těhotenství?

O svém stravování často mluvím ve svých videích o těhotenství, ale rozhodla jsem se celkově shrnout co preferuji, čemu se vyhýbám, co mi nechutná a po čem se naopak můžu utlouct.

Co preferuji

Mé preference jsou jasné – snažím se jíst více zeleniny a ovoce, dbám na kvalitní bílkoviny a také tuky. Pokud jste svůj jídelníček nikdy neřešily, zkuste si na něj dát pozor alespoň v těhotenství. Když už né kvůli vám tak kvůli tomu malému co v sobě nosíte.

V poslední době vyhledávám mléčné výrobky jako je lučina, cottage, mozzarela, jogurty, kefíry a pod. Ke každému jídlu si vždy dávám alespoň nějakou zeleninu a na svačinu  ovoce. Nejsem tím posedlá, ale dělá mi dobře když jím kvalitní jídlo a cítím se pak zdravě. Ze zdravých tuků dávám přednost oříškům, avokádu či máku. Mák je skvělý také pro svůj obsah vápníku. Do salátů většinou přidávám olivový olej.

Čemu se vyhýbám

V těhotenství bychom se určitě měli vyhnout syrovému masu, vajíčkám (např. domácí majonéza), zrajícím sýrům z nepasterizovaného mléka, brynze či mořským plodům.

Samozřejmostí je naprostá abstinence alkoholu. Vím že některé nastávající maminky pijí víno, já mám ale to štěstí že na něj nemám ani chuť, takže to nemusím vůbec pokoušet.

Úplně jsem vyřadila černou kávu, před otěhotněním jsem pila dva šálky denně, což jsem ze dne na den přestala. Občas jsem si dala cappucino, ale Lukáš mi to jemně zatrhl, takže už nepiji ani to. Pozor také na černé a zelené čaje, které v sobě obsahují tein.

Vyhýbám se také éčkům a umělým sladidlům. Né vždy se mi to stoprocentně povede, ale důležité je číst obaly a nejíst tyto věci pravidelně.

Podolka Praha

Co mi nechutná

Není moc jídel co mi vyloženě nechutná, ale v začátku těhotenství jsem přestala mít chuť na pizzu. Předtím jsem jí jedla poměrně často a teď už si jí dávám jen jednou za čas. Také jsem si minule objednala polévku gazpacho a musím říci, že spojení sladké a kyselé chuti mi vůbec neudělalo dobře. V některých fázích těhotenství jsem také neměla moc chuť na maso, tak jsem se snažila jíst alespoň sýry. V tuto chvíli už jím téměř vše, takže je to už zas v normálu.

Po čem se můžu utlouct

Překvapilo mě že jsem často měla chuť vyloženě na nezdravé jídlo, např. takový rybičkový salát. Začala jsem tedy dělat alternativu že jsem si tento salát vyráběla doma z tvarohu, rybiček, kyselých okurek a hrášku.

Ze začátku jsem měla velkou chuť na českou kuchyni, např. takové výpečky se zelím, to už naštěstí pominulo a nyní dávám přednost zdravějším variantám. Vyhledávám saláty, rýži, brambory. Miluji také domácí vývary.

V tuto chvíli nemám speciálně jídlo které bych musela mít každý den, snažím se aby můj jídelníček byl pestrý a vyvážený.  Berte to tak že těhotenství není nemoc, nic se nemá přehánět, ale pokud má člověk na něco vyloženě chuť, tak si to má dát. Jíst všechno s mírou je dle mého názoru ideálním řešením. S láskou Simi

Cacao Praha