Jak se udržovat fit – psychicky i fyzicky

V dnešní době se mnoho lidí zaměřuje na svou tělesnou schránku – chtějí mít skvělou fyzičku, úžasně vypadat a cítit se ve svém těle dobře. Už se ale méně lidí zabývá svou psychikou –  jak se léčit a rozvíjet zevnitř. Naše psychická i fyzická stránka se navzájem velmi ovlivňují a jedna nemůže fungovat bez druhé. Dle mého názoru je zdravá psychika ještě důležitější než fyzická kondice; pokud vám je špatně fyzicky – jste např. nemocní, pozitivní myšlení a zdravá psychika vás vždy nakonec postaví na nohy. Když se ale cítíte fyzicky dobře a naopak psychicky jste na dně, většinou vás to vždy dožene a nakonec z toho onemocníte. Za největšího nepřítele psychické pohody považuji stres, kterému dnes čelíme téměř všichni. Stres je něco tak nenápadného, co nás nakonec ale dokáže naprosto zničit. Je marné s ním bojovat a nebo ho potlačovat. Musíte ho procítit, uvědomit si ho, nechat ho odejít a udělat nápravné zařízení, aby se zahojily všechny rány – jak na těle, tak i na duši.

Zde je pár mých myšlenek jak se udržovat fit – psychicky i fyzicky:

1. Dělejte sport, který vám sedí

Nenechte se dotlačit do pohybu který ze srdce nenávidíte jen proto, že je to zrovna IN a nebo že to vyhovuje vaší kamarádce. Všichni okolo vás běhají a nebo chodí na kruháč? No a co, to přece neznamená že vy musíte také. Netvrdím že je špatné to vyzkoušet. Zkuste to, ale pokud cítíte že to není vaše krevní skupina, pryč od toho. Akorát by vás to štvalo a vaše negativní emoce by to ještě zhoršovaly. Hledejte, zkoušejte a určitě brzy objevíte něco co vám bude vyhovovat, a dokonce vás to bude naplňovat. Někdo potřebuje ke cvičení skupinu lidí a motivaci, někdo je raději doma sám v klidu na podložce a cvičí si jak mu to vyhovuje. Každý z nás je rozdílný, a proto sportujte, ale tak aby vás to těšilo. Dobrý pocit při cvičení totiž zdvojnásobí pozitivní účinek pohybu.

2. Jezte zdravě, ale mějte ze života i trochu požitku

Gluten free, bez laktózy, bez lepku, bez tuku a většinou také bez chuti. Dnes již existuje mnoho směrů kterými se náš jídelníček může ubírat, ale který je ten správný? Teď nebudu rozebírat jídelníček pro lidi, kteří mají nějakou intoleranci – je totiž jasné že pokud máte alergii na lepek, automaticky ho musíte vyřadit ze svého jídelníčku. Pokud vám ale nedělá problém, je opravdu nutné ho striktně vyřazovat? Není to jen trend, který se nám snaží namluvit co bychom měli a neměli dělat? Jak ve cvičení, tak i ve stravě si každý musí najít to správné co mu bude vyhovovat. Zkoušejte, hledejte nové informace, ale nenechte se tím zas tolik pohltit. Jídlo řešíme někdy až příliš moc a je to většinou jen z toho důvodu, že nemáme co lepšího na práci. Nechci to zlehčovat, samozřejmě je dobré zajímat se o to co jíme, ale podívejte se na to vždy trošku s rozumem a občas si udělejte i nějakou radost něčím nezdravým, ale sakra dobrým!

3. Udělejte si čas na své myšlenky

Čas na naše myšlenky máme většinou tehdy, když jsme single. Nemusíme se nikomu přizpůsobovat, neděláme žádné kompromisy jen posloucháme, co náš tok myšlenek říká a kam nás navádí. Já jsem to měla většinou tak, že jsem si dělala čas pro své myšlenky až příliš a to také není dobře. Člověk má pak tendenci vše překombinovat a zacházet do nesmyslných scénářů. Naopak když jsme v partnerském vztahu nebo máme již dokonce děti, naše myšlenky jen plynou a my se častokrát ani nezastavíme, abychom si je vyslechli. Zkrátka na to není čas. Pak ale přicházíme o kus sebe. O toho důvěrně známého člověka, který vám občas potřebuje něco důležitého říct, ale vy ho neslyšíte… a zanedbáváte ho tak moc, až vám přijde do cesty znamení, že musíte zpomalit a vyslechnout si tu nutnou prosbu. Vaše myšlenky nepodceňujte ale zároveň se v nich příliš nešťourejte. Vyslechněte si je, zhodnoťte a pokud nějaká z nich má hlavu a patu, aplikujte ji do svého života.

4. Zaberte když je potřeba, ale nezapomeňte na odpočinek

Občas nám do života přijdou události, kdy se musíme sebrat, vzchopit a pořádně zabrat. Co naplat že zrovna není ten nejlepší čas na změny, život se neptá a občas se to zkrátka tak stane. V tu chvíli je potřeba určit si priority, zatnout zuby a vydržet. Dělat to tak dlouho, dokud nedosáhnete požadovaného efektu. Být silný a vytrvat. Uvnitř nás se skrývá o dost více než si myslíme a většinou fungujeme tak na 20%, tudíž celých 80% je stále nevyužitých. Psychika a vůle dělají divy a jakmile se zapřete, dosáhnete často i nemožného. Nezapomeňte ale jednu věc – naše tělo není robot, je to stále živá bytost a potřebuje regeneraci. Po náležitém výkonu vyžaduje zasloužený odpočinek. Odpočívejte tak moc, jak jen to bude potřeba. Naberte síly, abyste mohly opět zabrat, když to bude nutné.

5. Hodnoťte – kde jste byli, kde jste teď a kde chcete být

Tento bod osobně považuji za jeden z nejdůležitějších. Jsou to totiž vaše životní mylníky, díky kterým jste schopni posunout se tím správným směrem. Když člověk nemá ve svém životě žádný směr, nechává se jen tak vláčet osudem a začne v sobě pociťovat prázdnotu. Je to pocit že nejsme schopni ovlivnit náš život a tím pádem nic nestojí za snahu.

Jednou za čas si uvědomím, co bylo kdysi mým cílem a s udivením zjistím, že se mi tento cíl již splnil. Jakmile si to uvědomíte, je dobré si nastavit nový cíl. Když se pak po čase znovu ohlédnete, je totiž možné že se vám opět splní. A není to žádná falešná teorie o tom, že co si člověk usilovně přeje to se splní. Nikoliv. Je to o tom že když máte nějaký životní cíl, krůček po krůčku, den za dnem uděláte vždy nějakou malou nepatrnou věc, která vás k tomu cíli nakonec dovede. Proto si sedněte, sepište kde jste byli, kde jste teď a kde jednou chcete být a možná budete za čas mile překvapeni.

DSC02477

S láskou Simi