Jak rozmluvit dítě – naše tipy

Jak rozmluvit dítě – naše tipy

Některé děti mluví samy už v jednom roce… a jiné se nechtějí rozmluvit, ani když to s nimi poctivě trénujete. Každé dítě má svůj čas a je potřeba si na jeho první slůvka počkat. My u Edwínka čekali téměř 4 roky … ne že by nemluvil, ale měl svojí “japonštinu” a bohužel jsme mu dlouho nerozuměli ani my rodiče.

Pokud má vaše dítě stejné/podobné problémy s mluvením, zde jsou naše tipy co dělat.

1. Kolem druhého roku dítěte konzultujte vaší situaci s pediatrem

Dětské pravidelné kontroly jsou v 18 měsících a pak až ve 3 letech. Pokud vaše dítě ve 2 letech nepoužívá základní slova máma, táta atd. (někde jsem se dočetla, že by mělo umět min. 200 – 300 slov a používat jednoduché věty), určitě to konzultujte s dětským pediatrem. Ten by vaše dítě měl poslat na vyšetření sluchu, zraku, neurologii…. Zkrátka aby se vyloučila nějaká jiná příčina, proč dítě nemluví (může se stát, že vaše dítě špatně vidí/slyší, a proto nedokáže mluvit).

Nám doktorka dala žádanku rovnou i na logopedii. Hodně lidí mi tvrdilo, že ve 2 letech je brzy a že do 3 let se na logopedii nechodí, nicméně já jsem nechtěla nic podcenit a na logopedii jsme šli. Ve 2,5 letech Edwí začal chodit na logopedii do jedné kliniky. Bohužel mi přišlo, že paní doktorka vůbec nevěděla, jak s Edwínkem pracovat- jak ho správně motivovat. Nutila ho do činností (her), které Edwínka vyloženě nebavily. Edwí tam pak po 5 minutách dostal hysterický záchvat a už s ním nic nešlo. Edwí si chtěl hrát s jednou hračkou, ale tu mu nedala a nutila ho do něčeho jiného a nedokázala ho pro tu danou věc nadchnout. I tak mi ale poradila velmi důležitou věc, která nám následně velmi pomohla. A tím se dostávám k bodu č. 2.

2. Vkládací puzzle, provlékání….. trénujte jemnou motoriku, i když to dítě nebaví

Vím, že je to náročné. Prošla jsem si tím. Ukážete dítěti vkládací puzzle a místo toho, aby dítě projevilo snahu o umístění puzzlí do otvorů, všechny je vyháže a pak do nich ještě kope… Jojo, to dělal Edwí… a já to pak hned vzdala a prostě mě to s ním nebavilo. Přišlo mi to zbytečné.

Na logopedii mi ale dali “domácí úkol”, že to musíme každý den trénovat. A já se tedy zapřela (i když mě to nebavilo a žralo mi to nervy :D) a trénovali jsme… a trénovali… každý den aspoň chvilku… a pak se stal zázrak a Edwí ty puzzle začal milovat! Prostě ho to začalo strašně bavit. Postupně jsem přikupovala nové puzzlíky – složitější… Našel si formu hry, která ho bavila. Ale pozor, ne vše mu tak šlo. Když jsem zkusila např. pexeso – aby našel 2 stejné obrázky pejska, to ho nebavilo…. a nebaví dodnes. Takže zkoušejte a zkoušejte a určitě brzy najdete hračku, která vaše dítě bude bavit a zároveň podporovat a rozvíjet jemnou motoriku (ta totiž hodně souvisí s řečí).

3. Dítě bouřlivě chvalte i za malé pokroky

Tleskejte, jásejte, vezměte dítě do náruče a tancujte s ním! Za každý malý pokrok, který udělá. Za každé poskládané puzzle, za každé nové slovíčko, které se naučí…. Pro vás je to maličkost, ale pro dítě obrovský posun. Na logopedii mi dokonce radili, že mám dítě odměňovat i sladkostmi, ale to mi přišlo zvláštní…. prý v některých případech pomáhá pouze motivace za sladkou odměnu. U nás to naštěstí fungovalo a dodnes funguje za hlasitý potlesk a objetí, ale…. bohužel se naskytl zas nový problém a to problém se stolicí. No a narovinu říkám, že tam je odměna ve formě čokolády jedna z mála motivací, která proště funguje. Edwí dostane dobrotu, až když udělá bobek… a to většinou funguje, jinak je schopný zadržovat stolici klidně i 5 dní :/. To je ale jiné téma, takže to tady moc rozebírat nechci (třeba někdy samostatně napíšu článek o odplenkování, protože to byla a stále je také trnitá cesta :).

4. Mluvte pomalu, srozumitelně a výrazně intonujte

Když na dítě mluvíte, zpomalte a snažte se mluvit srozumitelně. Pokud chcete, aby po vás dítě něco zopakovalo, snižte se na úroveň jeho obličeje, aby vám dítě vidělo na pusu. A jeden tip, co nedělat. Neříkejte dítěti, ať po vás něco zopakuje. Protože čím více chcete, aby dítě mluvilo, tím spíš bude mlčet. Alespoň u Edwínka to takto máme :). Jakmile jsem ale nějaké slovo řekla pomalu, důrazně a třeba i srandovně, začal to sám od sebe opakovat. A v poslední době zaručeně vždy zopakuje i sprostá slova, takže si už musím dávat pozor na pusu! 🙂

5. BUM, BÁC, LA LA LA – mluvte v citoslovcích

To bylo doporučení od nové paní logopedky, ke které Edwínek začal chodit. S narozením Vivi (mého druhého dítěte) jsem potřebovala najít logopedii někde blíž u nás, abychom nemuseli neustále dojíždět. Také mi přišlo, že už se nějakou dobu Edwínek v řeči vůbec neposouval a paní logopedka to s ním moc neuměla. Přístup nové paní doktorky mi přišel o poznání lepší. Paní doktorka působila zkušenější a Edwínka nechala rozkoukat a vybrat, co ho zajímá. V tom ho pak podporovala a motivovala. Edwí byl celou dobu v klidu a spolupracoval. Poradila mi, že číst knížky před spaním nestačí. Že je potřeba naučit dítě nejprve citoslovce, které jsou “předchůdcem” řeči. I při hraní mám používat hodně citosloves, zpívat písničky, které citoslovce obsahují – např. houpy, houpy, kočka snědla kroupy.

6. Logopedické kartičky a říkanky

Paní doktorka na logopedii mi také doporučila, abychom každý den trénovali logopedické kartičky. Jsou to takové tvrdé karty, na nich je obrázek a nějaké citoslovce. Dáte si je všechny do ruky a postupně odkrýváte po jedné kartě za sebou. Dítě věnuje pozornost jen té jedné kartě, jeho pozornost nelítá všude možně, jako je tomu třeba u knížek. Edwí si kartičky hned zamiloval a každý večer je chtěl poctivě prohlížet. Postupně už po mně vše opakoval a teď už je sám říká, aniž bych mu radila. Dokonce mi už popisuje, co je na obrázku. K tomu jsme přidali i logopedické říkanky. U nich je dobré vše i ukazovat a hrát jako v divadle – např. Máma mák na buchty míchá (udělat, že v ruce mícháte těsto). Edwí to miluje a vždy to se mnou předvádí a říká to u toho.

7. Čtěte pohádky, zpívejte písničky

Toto doporučení se dočtete asi všude, ale já k tomu přidám naší zkušenost. Na čtení knížek musí dítě dozrát. Edwí několik let nechtěl knížky vůbec předčítat. Když jsem si k němu sedla a otevřela knížku, začal mi ji buď zavírat, nebo trhat listy…. Takže jsem to logicky vzdala. Pokud máte doma podobný “dáreček”, dejte mu čas a vykašlete se na chytré řeči ostatních, že musíte hodně číst knížky. Jednou za čas to zas zkuste a uvidíte, zda se to nějak zlepšilo. U Edwínka jsem začínala s dětskými časopisy – vždycky je rychle prohlídl (občas roztrhl :D) a ukazoval na to, co ho zaujalo a to jsem mu popisovala. Postupem času jsme začali s hudebními knížkami (po zmáčknutí tlačítka vydávají zvuky) a následně jsem mu i popisovala, co je na obrázcích. Teď už vydrží dávat pozor i u čtení textu – ale pozor, zas nesmí být moc dlouhý a pořád ho zajímají hlavně obrázky. Je to postupné, dejte tomu čas a zkoušejte, zda už je vaše dítě připravené.

8. Rybí olej – zařaďte omega 3

Doporučení dávat Edwínkovi rybí olej omega 3 už jsem měla od doktorky dávno, ale já ho do něj za žádnou cenu nedokázala dostat. Tekutou formu plival (rybina pak byla cítit všude:/ a bonbónky s omega 3 nechtěl jíst ani jedny (a že jsme jich už vyzkoušeli hodně!). Jedny tyto bonbonky byly chutově nejlepší – bez jakéhokoliv zápachu rybiny a tak jsem mu je zas po čase zkusila dát. Světe div se, najednou si je zamiloval a teď už to je několik měsíců, co je každý den poctivě jí. Od té doby se hodně rozmluvil…. náhoda? Placebo? Možná, ale já si myslím, že to nějaký pozitivní vliv na jeho chování a vývoj řeči opravdu mělo a stále má. Omega 3 je totiž vědecky prokázaná, že velmi pozitivně působí na:

  1. Růst mozku
  2. Funkce mozku
  3. Zlepšení ve čtení a matematice
  4. Lepší spánek
  5. Pozitivní vliv na deprese u dětí
  6. Přínos u ADHD
  7. Pomoc při poruše koordinace
  8. Méně alergií
  9. Méně nemocí a průjmů
  10. Pomoc u obézních
Toto není spolupráce, ale jsou to chuťově nejlepší bonbonky s omega 3 pro děti od 3 let.

9. Neopakujte zkomolená slova po dítěti

Děti si rády tvoří zkomolená slova a následně je používají. Edwí má těchto slov opravdu hodně. Např. místo vysavače říká “fava”, místo pití říkal dlouho “ťoťo”, ponožky jsou “poinky” atd. Je to vtipné a rodiče mají tendenci tato slova pak opakovat a používat je, aby se s dětmi dorozuměli, ale není to žádoucí. Vždy po dítěti zopakujte slovo tak, jak se skutečně říká. Díky tomu se rychleji naučí správný výraz.

10. Loga, letáky – najděte vášeň vašich dětí

Pokud to nenajdete vy, věřím, že si to vaše děti najdou samy :). Edwí třeba miluje říkat značky aut. Když jdeme po ulici, musí každé auto poznat a hlásit. Nebo miluje loga firem. U každého nového loga se ptá, co to je. Miluje letáky. A běda, jak mu neříkáte, co je na obrázku! 😀 Miluje čísla, abecedu… v poslední době dopravní značky.

Každé slovo dokáže zopakovat třeba stokrát…. jojo, je to na hlavu, ale já jsem ráda, že mluví :). A poslední, ale za mě nejdůležitější tip, nebo spíš mantra pro vás:

11. Každé dítě je individuál a potřebuje svůj čas!

Vím, že je to frustrující, ale některé děti prostě potřebují více času. Tak se obrňte trpělivostí a dopřejte mu tolik času, kolik potřebuje.

To jsou naše tipy. Edwí rozhodně ještě nemluví perfektně, ale je tam znát velký pokrok a já jsem za to moc vděčná. Pokud vás trápí, že vaše dítě ještě nemluví, nebo má svojí řeč, nezoufejte. Dejte mu čas a zkuste využít třeba něco z těchto tipů. Držím palce!

Website Built with WordPress.com.