Zdravé dobroty po Vánocích

Vánoce jsou časem klidu a pohody, ale také hodně jídla které nepatří zrovna mezi to nejzdravější. Cukroví, smažený kapr s bramborovým salátem nebo sladké limonády jsou přímo postrachem pro naše zdraví a postavu. Abychom tyto těžká jídla kompenzovali něčím zdravějším, přináším vám pár tipů na vhodné potraviny, které podpoří jak vaši imunitu, tak i zažívací systém.

Quinoa

Quinoa (merlík čilský) je rostlina pocházející z Jižní Ameriky, jejíž semena se tradičně používala jako obilnina – mlela se z nich mouka nebo sloužila k přípravě kaší a zahuštění polévek. I dnes si zaslouží naši zvýšenou pozornost. Je bohatá na vlákninu a díky tomu zvyšuje pohyblivost střev, čímž se zrychluje spalování tuků a podporuje vstřebávání výživných látek.

Používá se hlavně jako příloha k dušeným jídlům a jako součást nejrůznějších salátů. Můžete s ní zacházet podobně jako s rýží, tedy uvařit z ní např. mléčnou kaši, použít do náplně zapékaných rajčat nebo paprik, vmíchat do kuliček z mletého masa, přidat do placiček a pod. Výborná je v chuťové kombinaci s rajčaty, paprikami, okurkami, ale také s cizrnou, lososem a tuňákem.

Para ořechy

Amazonské husté pralesy jsou domovem některých jedinečných druhů rostlin. Mimo jiných k nim patří například juvie ztepilá, která plodí nám dobře známé Para ořechy.

Para ořechy lze jíst samotné, ale můžeme si je vychutnat i pražené, solené nebo slazené. Přidávají se také do fudge, pudinků, pesta a čokoládových tyčinek. Nahrubo namletými para ořechy můžeme posypat ovocné a zeleninové saláty. Používají se také v dezertech, zejména v biskupském chlebíčku. Lze je přidat do polévek i do masových a zeleninových pokrmů. Olej z para ořechů se používá v zálivkách i k vaření.

Doporučují se hlavně při nervovém vyčerpání a duševní slabosti, výpadcích paměti, špatné koncentraci atd. Mírně projímají. Kvůli vysokému obsahu vitamínu B1 a jeho příznivému účinku na nervovou soustavu by měli jíst para ořechy i ti, kteří se snaží přestat kouřit.

Kešu ořechy

Kešu ořechy jsou výborným zdrojem mědi a dobrým zdrojem fosforu, hořčíku, manganu a zinku. Kešu jsem vybrala zcela záměrně, neboť, oproti jiným ořechům, ukrývají mnohem méně kalorií.

Mnoho lidí se vyhýbá ořechům ze strachu z tělesné hmotnosti. Prospektivní studie zveřejněná v časopise Obesity ukazuje, že takové obavy jsou neopodstatněné. Ve skutečnosti lidé, kteří jedí ořechy alespoň dvakrát týdně, jsou méně náchylní k přibírání na váze, než ti, kteří  ořechy téměř nikdy nejedli.

100% šťáva z Goji

Goji neboli kustovnice čínská. Někdo ji miluje, jiný ji nemůže přijít na chuť. Rozhodně to je ale zajímavá plodina, která má údajně zázračné účinky.

Prapůvod goji spadá do oblasti Tibetu a Mongolska. Právě v Tibetu se již téměř 2000 let těší své oblibě. Více ji však posouvá tradiční čínská medicína, která goji přikládá nemalý terapeutický účinek. Plody, díky svému širokému minerálnímu a antioxidačnímu spektru, celkově podporují tělesnou zdatnost, napomáhají zachovat acidobazickou rovnováhu těla, předcházejí migrénovým stavům, bolestem krční páteře, bolestem hlavy, mírně snižují cholesterol, krevní tlak, upevňují funkci ledvin, posilují játra a oči. Mnohé publikace zmiňují také pozitivní vliv při léčbě astmatu.

Já osobně ji teď v těhotenství můžu jen po konzultaci s lékařem (kvůli detoxikačním účinkům), ale Lukáš si ji každý den dává místo panáka :).

Kokosový cukr

Kokosový cukr má nízký glykemický index, příjemnou karamelovou chuť a obsahuje mnoho živin. Je výbornou náhradou rafinovaného cukru a ocení ho i diabetici.

Ve srovnání se stolním (řepným) cukrem i třtinovým cukrem má kokosový cukr vysoké hladiny minerálů a dalších živin, především zinku, železa a antioxidantů. Další za zmínku stojící fakt je obsah inulínu – nerozpustné vlákniny, která slouží jako prebiotikum, potrava pro bifidobaktérie v našich střevech.

Já jsem ho letos používala do cukroví, na recept se můžete podívat ZDE.

Březový cukr neboli Xylitol

Xylitol je přírodní sladidlo, které vypadá a chutná stejně jako stolní cukr. Xylitol se přirozeně vyskytuje v našem těle – dospělý jedinec průměrné velikosti vyrobí při normálním metabolismu až 15 gramů xylitolu denně.

Uvádí se, že má velmi nízký glykemický index, GI 7. Proto pomáhá udržet nízkou a stabilní hladinu krevního cukru. Významné je, že rovněž neškodí zubům. Z tohoto důvodu je jako přírodní sladidlo součástí mnoha bonbónů a žvýkaček. U žvýkaček kde působí nejvýrazněji je výhodou, že pomáhá vytvářet chladivý pocit na jazyku.

Navíc se xylitol uplatňuje i snížením tvorby zubního povlaku. Důležité je, že i když má sladkou chuť, na rozdíl od klasických sladkostí nevytváří živnou půdu pro vznik plísní. Tím je xylitol vhodné sladidlo pro nemocné trpící opakovanými kandidózami.

Můj tip na snídani:

Pokud chcete zkusit zdravější variantu na snídani, tak doporučuji Snídaňovou směs od Iswari, která obsahuje: bio pohankovou krupici, bio bezlepkový naklíčený oves – vločky, bio kokosový cukr, bio mandlovou mouka, bio lucumu (8 %) a bio prášek z nepraženého kakaa (6 %).

Abyste v raw směsi zachovali všechny výživové hodnoty, zalejte ji teplou vodou do 42 stupňů C. Směs můžete ale také zalít mlékem a nebo přidat do jogurtu.

Všechny tyto super potraviny mám z eshopu BIO-detox.cz, kde najdete i mnoho dalšího. A  navíc musím vyzdvihnout jednu věc – rychlost dodání mě mile překvapila, jeden den jsem objednala a další den mi balíček přišel. Vřele doporučuji. S láskou Simi