Jak zdravě sladit?

Nejlepší je nesladit vůbec, to já ale bohužel neumím…

Při zdravém slazení rozhodují dva faktory – jak moc sladíme a čím sladíme. Pojďme se nejdříve povídat jak moc bychom měli sladit, aby to nebylo považováno za zdraví škodlivé. Když mluvím o slazení, mám na mysli slazení čajů, limonád, dezertů a podobně. Na kurzu výživového poradce jsme se učili, že se jedná o jednoduché sacharidy neboli monosacharidy, které jsou nejjednodušší formou sacharidů. Molekulární strukturou jsou zastoupeny pouze jednou cukernou jednotkou. Tyto cukry už tedy nelze dále štěpit a tělo z nich získává energii ihned. Patří mezi ně glukóza, fruktóza a ribóza. Ve stravě bychom se měli vyhnout vysokému příjmu těchto forem cukrů – naše tělo tak velké množství energie zpracuje tak, že vyplaví hodně inzulínu (hormon slinivky břišní, který brání nadměrnému vzestupu krevního cukru) a tímto mechanismem se většina energie uloží do tukových zásob.

Samozřejmě že sacharidy jsou v našem jídelníčku velmi důležité, ale měli bychom se zaměřovat především na ty komplexní, neboli polysacharidy jako jsou rýže, těstoviny, brambory, obiloviny, luštěniny a další. Na rozdíl od monosacharidů jsou ve vodě prakticky nerozpustné. Fungují jako zásobní nebo stavební látky rostlin a živočichů – z hlediska jejich původu je dělíme na rostlinné (škroby a vláknina) a živočišné (glykogen).

Nyní se pojďme zaměřit na to čím sladit. Rozhodně nedoporučuji klasický bílý cukr. Nebezpečí cukru nespočívá jenom v přibývání na váze při jeho konzumaci, ale má zásadní vliv také na srdeční onemocnění nebo některé druhy rakovin.

Za zdravější alternativy bílého cukru považuji med, čekankový sirup nebo kokosový cukr. Všechny tyto sladidla v současné době využívám do svých smoothie, které si pravidelně připravuji. Recepty na zdravé a rychlé smoothie najdete na mém Youtube ZDE. 

Čekankový sirup

Čekankový sirup byl pro mě donedávna neznámým sladidlem, což byla velká škoda. Jak tvrdí praktická lékařka MUDr. Hana Procházková, každý diabetik jistě ocení možnost osladit si potraviny sirupem, který má glykemický index (což je hodnota udávající nárůst krevního cukru po konzumaci potraviny) menší než pět, zatímco med a například javorový sirup mají glykemický index kolem padesáti a cukr dokonce nad 65! A je zde ještě jedna velká výhoda – na trhu dnes nenajdete jiný produkt, který by měl tak vysoký obsah tělu prospěšné rozpustné vlákniny – obsah vlákniny v sirupu nad 70%.

Čekankový sirup je vhodný do teplé i studené kuchyně a nemá žádné nežádoucí aroma, které by dezerty narušovalo. Obsahuje až o 95 % méně cukru a o 45 % méně kalorií než jiná přírodní sladidla, a proto je velmi vhodný při redukční dietě. No co říkáte, nestojí to za vyzkoušení? Mně to přijde skoro jako superpotravina.

Med

Každý z nás určitě zná med již od dětství, kdy nám ho rodiče přidávali do čaje. Někdo ho miluje a jiný zas moc nemusí, ale tak či tak má med velmi blahodárný vliv na naše tělo, a to jak vnitřně tak i na povrchu. Med je považován za jedno z nejsilnějších přírodních antibiotik, je známý především svojí schopností ničit bakterie. Pravidelným užíváním medu můžeme předcházet onemocněním,  považuje se za účinnou prevenci nachlazení, angín, zánětů průdušek a horních cest dýchacích, rýmy a pod. Díky svým antibiotickým účinkům je med už po několik tisíciletí uznávaným lékem i při vnějším užití. Používá se na špatně se hojící poranění kůže, na léčení různých vředových onemocnění kůže, urychluje hojení popálením a omrzlin, proleženin, rychle regeneruje např. suché rty a pokožku celého těla. Existuje několik druhů medu, ale za nejkvalitnější se považuje lesní. Vedou se spory o to, zda med může být BIO, věřte nebo ne já jsem něco jako BIO med našla, je od značky Alnatura.

Pokud nemáte rádi silné aroma medu, určitě doporučuji vyzkoušet jeho ochucené varianty, např. Čoko v medu a nebo Rakytník v medu.

Čoko v medu se hodí skvěle do čokoládových smoothie, do dezertů či jen tak když vás hodí mlsná. Naopak Rakytník v medu jsem si teď při nachlazení často dávala do čaje, kde měl velmi příjemnou chuť. Rakytník řešetlákový je považován za utajovanou vitaminovou bombu, no uznejte sami. Obsahuje 10x více vitaminu C než pomeranč, najdeme v něm vitaminy A, D, F, K a vitaminy skupiny B a také v sobě má organické kyselity a minerály. Čistí organismus, rozpouští hleny (což se při nachlazení velmi hodí), pomáhá při revmatismu, akné, kožních problémech a další.

Kokosový cukr

Kokosový cukr patří mezi novější sladidla, která nahrazují klasický cukr. Je velmi chutný a rovněž představuje zdravější variantu pro naše tělo. Má nízký glykemický index 35 (někdy je uváděno rozmezí 30 až 40) a je vhodný jako alternativa třtinového cukru, protože se mu podobá jak konzistencí, tak i chutí. V Asii se již používá stovky let jako oblíbené sladidlo. Z vitamínů je bohatý na vitamíny skupiny B, z minerálů obsahuje hořčík, draslík, zinek a železo. Rovněž obsahuje antioxidanty (vysoký podíl) a 14 aminokyselin. Já ho nejčastěji využívám na slazení zákusků nebo do kafe.

Doufám že vás článek inspiroval vyzkoušet nové chutě a sladidla. Pamatujte si, že i když se jedná o zdravější varianty, stále jsou to jednoduché sacharidy a je potřeba s nimi zacházet opatrně. Nejlepší je nesladit vůbec, což ale málokdo  z nás dokáže. Já osobně si občas musím ten život pořádně osladit 😉 S láskou Simi